حوادث مربوط به نشت یا انفجار کلر

نشت یا انفجار کلر

کلر بیش از ۲۷ سال است که از رده میکروب زدایی آب مصرفی انسانی از نظر سازمان بهداشت جهانی Who مردود و ناسالم اعلام شده‌ است موارد متعددی مسمومیت گاز کلر در حوادث صنعتی وجود دارد. در ایالات متحده، قطار حمل و نقل در سال ۲۰۰۵ در کارولینای جنوبی تخلیه شد و حدود ۱۱٬۵۰۰ گالن گاز کلر را تخلیه کرد. در نتیجه ۹ نفر کشته شده و حداقل ۵۲۹ نفر به دنبال مراقبت‌های پزشکی بودند. در سال ۲۰۰۴ در تگزاس یک حادثه قطار حمل و نقل ۹۰٬۰۰۰ کیلوگرم گاز کلر و سایر مواد شیمیایی سمی منتشر شد. چهل و چهار نفر مصدوم بجای گذاشت که از جمله سه نفر کشته شدند. در ماه اوت ۲۰۰۲ در میسوری حدود ۱۶٬۹۰۰ پوند گاز کلر از یک ماشین تانکر ریلی آزاد شد وقتی یک شلنگ انفجاری در هنگام تخلیه در یک کارخانه شیمیایی شکست خورد. شصت و هفت نفر زخمی شدند. در نیجریه، در یک انفجار یک مخزن ذخیره‌سازی گاز کلر در یک کارخانه تصفیه آب در جوزف در سال ۲۰۱۵، هشت نفر مردند. صدراعظم دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: در ژوئیه ۲۰۱۷ در ایران حداقل ۴۷۵ نفر، از جمله ۹ تن از آتش نشانان پس از نشت گاز کلر در استان جنوب غربی ایران خوزستان رنج می‌برند.

نمونه مخاطرات گاز کلر در کشور

با توجه به استفاده گسترده از گاز کلر در تصفیه آب های شهری در کشور و وجود این خطر بالقوه برای سلامتی پرسنل آب و فاضلاب کشور، در ذیل به چند مورد از حادثه های گاز کلر در کشور اشاره شده است

تصفیه خانه لاهیجان

 در 23 مرداد سال 1399، نشت سیلندرهای گاز کلر موجب مسمومیت 3 تن از اپراتورهای تصفیه خانه لاهیجان گردید و به علت خطرات ناشی از گاز کلر، جاده های اطراف تصفیه خانه به مدت 5 ساعت بسته شد و هزینه های مادی و معنوی سنگینی را بر نهادهای حاکمیت شهری تحمیل کرد.

پتروشیمی کاروننشت یا انفجار کلر

ساعت ۱۶:۴۵ روز 14 تیرماه 1399 در زمان انجام عملیات تخلیه کلر از مخزن ایزو تانک کلر در شرکت پتروشیمی کارون، اتصالات فلکسیبل جوینت این مخزن دچار پارگی شد و گاز کلر به بیرون نشت کرد. به دنبال این نشت گاز، یگان عملیاتی امداد و نجات منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر وارد عمل شد و پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که حدود ۷۰ نفر از کارکنان پتروشیمی کارون دچار عوارض انتشار گاز کلر شده‌اند.

سخنگوی کمیته شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر گفت: این نیروها بعضا دچار گازگرفتگی خفیف با گاز کلر شده بودند که بلافاصله به بیمارستان منطقه منتقل شدند. خوشبختانه شرایط این افراد اکنون مطلوب است و همه ۷۰ نفر از بیمارستان ترخیص شده‌اند. ادیبی بیان کرد: علت حادثه در دست بررسی است و به زودی پس از بررسی‌های فنی، گزارش آن تهیه و برای پیشگیری از حوادث مشابه اقدامات لازم انجام می‌شود.

تصفیه خانه کیان آباد اهواز

این تصفیه خانه مهم و استراتژیک، روزانه 260،000 متر مکعب آب استاندارد و بهداشتی را در اختیار ساکنین اهواز و حومه آن،قرار می دهد. متاسفانه در آبان ماه سال 1399 با نشت گاز کلر، خدمت رسانی تصفیه خانه به مدت یک شبانه روز با اختلال مواجه گردید وجان تمامی اپراتورها و ساکنین مناطق مسکونی اطراف،در معرض خطر جدی قرار گرفت.

تصفیه خانه جلالیه تهران

این تصفیه خانه به عنوان اولین تصفیه خانه شهر تهران روزانه حدود 260 هزار متر مکعب آب سالم و بهداشتی را برای ساکنان مرکزی تهران تامین می کند. بر اساس پژوهش های دانشگاهی، وجود مخازن گاز کلر در تصفیه خانه جلالیه می تواند حدود 2 میلیون نفر را در معرض آسیب های ناشی از نشت گاز کلر قرار دهد. البته در تصفیه خانه جلالیه از تجهیزات اطفاء گاز کلر استفاده شده است اما این تجهیزات گران قیمت وارداتی هیچ تاثیری در عدم نشت نخواهند داشت و صورت مسئله همچنان پا برجا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست