استفاد از پساب و فاضلاب شهری در پتروشیمی ها

استفاد از پساب و فاضلاب شهری در پتروشیمی ها

همزمان با تشکیل کارگروه مدیریت منابع آب پتروشیمی‌ها، مطالعات استفاده از پساب و فاضلاب شهری در صنایع پتروشیمی ماهشهر با مشارکت یک شرکت مشاور آلمانی آغاز شد.

به گزارش انرژی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، «امید شهیدی‌نیا» در نشست تخصصی بررسی بحران آب و بازیافت پساب‌های صنعتی مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی با بیان اینکه شرایط ویژه‌ای که موضوع آب در کشور دارد به یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت پتروشیمی تبدیل شده است، گفت: این نشست را با هدف بررسی موضوع و راهکارهای مدیریت بهتر آب برگزار شده‌است. ایشان تصریح کردند: بنابراین در این نشست ضمن تحلیل وضعیت فعلی، قصد داریم ارزیابی تخصصی در خصوص مدیریت منابع و بکارگیری سیستم های جایگزین داشته باشیم.

«قدرت الله فرج پور» هم با تاکید بر ضرورت توجه به مدیریت منابع آب کشور، اظهار کرد: تصور اینکه همه شرکت‌های پتروشیمی تاکنون در خصوص بحران آب کاری نکرده‌اند و واقعیت این است که در شرکت‌های مختلف برنامه‌های ارزشمندی در این خصوص انجام شده است. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به وجود بحران آب در کشور، تبیین کرد: در صنعت آب‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام باید به جای خود استفاده شود.

به عنوان یک راهکار کوتاه مدت از تمامی شرکت‌های پتروشیمی انتظار می رود از هم اکنون مدیریت هر چه بهینه تر مصرف آب را در دستور کارهای اجرایی خود قرار دهند. این عمل هیچ سرمایه گذاری خاصی نمی خواهد. وی افزود: در شرایط فعلی منابع آب رو به کاهش است بنابراین از امروز باید افزایش منابع را در دستور کار قرار دهیم.

استفاد از پساب و فاضلاب شهری در پتروشیمی ها

تصفیه فاضلاب‌های شهری و آب دریا و رفتن به سوی تکنولوژی جدید می‌تواند به عنوان راهکارهای احتمالی برای افزایش منابع آب مد نظر قرار گیرند. این مقام مسئول، پیشنهادی مبنی بر تشکیل یک کارگروه به حضار ارائه داد که بتوانند با تشریح جزئیات و تصمیمات کلان این نشست، روش‌های اجرایی عملی آنها را استخراج کنند، گفت: برای دنبال کردن این راهکارها نیازمند یک کارگروه هستیم که با تشکیل جلسات منظم برنامه های این حوزه را دقیق تر مورد بررسی قرارداده و با تولید برنامه های عملی زمان بندی شده آنها را برای اجرا آماده کنند.

در ادامه این نشست، مباحث فنی و علمی این حوزه توسط مدیر کل آب و خاک سازمان محیط زیست مطرح و سپس نماینده شرکت Enviro Chemie آلمان آخرین دستاوردهای علمی در حوزه بازیافت پساب را ارائه کرد. طرح‌های بازیافت پساب‌های صنعتی مورد استفاده مجتمع های پتروشیمی، اجرای طرح های مدیریت کاهش مصرف آب و انرژی، استفاده از منبع آب دریا به طریق یکبار مصرف جهت مبدلهای حرارتی، اجرای پروژه های آب شیرین کن در منطقه با توجه به دسترسی به آب دریا و استفاده از مبدل‌های هوایی به جای مبدل‌های آبی از جمله پیشنهاداتی بود که به عنوان خروجی دیگر این جلسه مطرح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست