صنایع فولاد و معدن

صنعت فولاد

در صنعت فولاد آب مستقیما برای تمیز و خنک کردن فولاد در فرآیند تولید، برای خنک کردن گازهای خروجی، برای شستشو محصول و برای تشکیل محلول در فرآیند و … استفاده می شود. بخش زیادی از آب نیز به صورت غیرمستقیم برای خنک سازی تجهیزات ( در طی فرآیندها)، تولید بخار، برق و آب آشامیدنی و همچنین کنترل رطوبت و گرد و غبار مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین یک کارخانه فولاد از مقدار زیادی آب برای انجام فرآیندهای خود استفاده می کند، به همین دلیل میزان آب مصرفی آن بسیار افزایش می یابد.

 برای هر مرحله از تولید فولاد، مقدار زیادی آب مورد نیاز است. کمتر از 10 درصد از این آب در واقع مصرف می شود و بقیه ی آب معمولا به سیستم بازگردانده می شود.

بخش قابل توجهی از آب مورد استفاده در یک کارخانه فولاد برای خنک کردن است، از جمله خنک کردن کک، پوسته کوره های انفجاری همچنین در ماشین آلات ریخته گری و نورد گرم هم ریخته می شود. تقریبا هر نقطه داغ عمدتا با استفاده از آب، خنک می شود.

كشورهای عمده توليدكننده فولاد مانند چين و هند، صنايع فولاد خود را در نزديكي آب ها احداث كرده­اند تا هم آب مورد نياز اين صنايع تأمين شود و هم دسترسي به بازارهای صادراتي وجود داشته باشد. پژوهشي دیگر نشان مي­دهد كه به طور متوسط به ازای توليد هر تن فولاد، 25 مترمكعب آب مورد نياز است.

آب مورد استفاده در صنایع فولاد می بایست از نظر غلظت جامدات معلق در یک حد استاندارد تعیین شده بوده و قبل از ورود به فرآیند شیرین سازی آب می بایست گندزدایی صورت پذیرد. به همین منظور محصولات APCLOR شرکت آتیه پردازان شریف، جهت تولید ماده گندزدای سدیم هیپوکلریت قبل از شیرین سازی، قابل استفاده خواهد بود.

صنعت فولاد

صنایع معدنی

ميزان آب مورد نياز برای فرآوری سنگ معدن سولفيدی مس در روش كنسانتره سازی از طريق خردايش در آسياب در محدوده 5/1 تا 5/3 مترمكعب آب به ازای هر تن سنگ معدن است. ميزان آب مصرفي برای فرآوری هر تن سنگ معدن سولفيدی مس بين 5/2 تا 3 مترمكعب است كه تقريباً دارای محتوای 5/0 درصد مس است. بالاترين ميزان آب مورد نياز برای فرآوری 1 تن سنگ معدن مس، بين 4 تا 5 مترمكعب برآورد شده است.

توليد يک تن فلز طلا نياز به آب فرآيندی بيشتری نسبت به فلز مس دارد. بر اساس همين تخمين نمودار زیر ميزان مصرف آب را به ازای توليد هر تن فلز مس بر حسب عيارهای مختلف سنگ معدن نشان مي دهد.

همانطور كه مشاهده شد مصرف آب به ازای هر تن خاک ورودی برای استحصال طلا در بين سال های مختلف رقم يكسان 5/1 مترمكعب به ازای خاک ورودی را نشان داد. با فرض عيار متوسط 1 گرم بر تن طلا در خاک ورودی مشاهده مي شود كه در حدود 200 كيلوگرم در سال طلا توليد خواهد شد. لذا به طور متوسط مصرف آب به ازای توليد هر كيلوگرم طلا در سال برابر 1500 مترمكعب است.

آب مورد استفاده در صنایع معدنی می بایست از نظر غلظت جامدات معلق در یک حد استاندارد تعیین شده بوده و قبل از ورود به فرآیند شیرین سازی آب می بایست گندزدایی صورت پذیرد. به همین منظور محصولات APCLOR شرکت آتیه پردازان شریف جهت تولید ماده گندزدای سدیم هیپوکلریت قبل از شیرین سازی قابل استفاده خواهد بود.

صنایع فولاد و معدن

سایر کاربردها

فهرست