توسط یه شرکت دانش بنیان محقق شد؛ رسوخ فناوری نانو در صنایع استراتژیک کشور

جلوگیری از خروج ۱۵۰ میلیون دلار با استفاده از گندزدایی آب توازن کشتی‌ها

رسوخ فناوری نانو

مدیرعامل شرکت آتیه پردازان شریف، با اشاره به سامانه آب توازن کشتی‌ها گفت: به دلیل فشار نهاد‌های بین‌المللی این محصول باید در تمامی کشتی‌ها نصب شود و از انتقال بار میکروبی در بین مناطق دریایی جلوگیری کند، در این زمینه با ستاد اجرایی فرمان امام کار مشترکی را در حوزه گندزدایی آب توازن کشتی‌ها انجام می‌دهیم.

مهدی شفیعی مدیرعامل شرکت آتیه پردازان شریف، در گفتگو با خبرنگار « نبض فناوری » اظهار کرد: این شرکت در سال ۸۹ فعالیت اصلی خود را در حوزه‌های پژوهشی به ویژه صنایع های‌تک آغاز کرد و بعد از مدتی اولویت کاری خود را روی صنایع مهم کشور گذاشت. از آنجا دو صنعت کلیدی کشور (صنعت آب با توجه به خشکسالی‌ها و صنعت انرژی که بیس و پایه صنعت کشور) در وضعیت بحرانی قرار گرفته بود و تصمیم گرفتیم که فعالیت‌هایی را در این بخش انجام دهیم. وی تصریح کرد: سعی کردیم تکنولوژی مهمی را که در گذشته از خارج وارد و سبب خروج ارز می‌شد را در دستورکار قرار دهیم. به طوریکه پروژه‌هایی را در بخش آب در شرکت‌های چادرملو و پتروشیمی مبین، دماوند و پتروشیمی مروارید انجام دهیم؛ چرا که این پتروشیمی‌ها برای اینکه به چرخش در آید نیاز به آب دارند که آب دریا را شیرین سازی کنند. یکی از تکنولوژی که در این حوزه توسعه دادیم بحث الکتروکلرینیشن بود که توانستیم در کشور بومی سازی کنیم و کیفیت آن‌ها چیزی از تکنولوژی ژاپن، آمریکایی و ایتالیایی کم ندارد در حال حاضر در صنعت پتروشیمی کاربردی شده است.

شفیعی افزود: به صورت همزمان نیز روی تکنولوژی الکتروکلرینیشن مشغول به فعالیت بودیم که پس از چند سال تحقیق در زمانی نزدیک به محصول راپچر این تکنولوژی نیز به ثمر نشست، این فناوری برای سالم‌سازی آب شرب و آب صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آتیه پردازان شریف گفت: از آنجا که شیرین سازی آب با صرف هزینه زیادی انجام می‌شود، بنابراین سعی کردیم روش‌هایی را توسعه دهیم که هزینه کمتر داشته باشد. در همین راستا تکنولوژی برپایه الکترولیز و اسمز معکوس را با هم ترکیب کنیم چرا که این مهم باعث می‌شود که هزینه آب کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد:در گذشته این تجهیزات از خارج وارد می‌شد تا جاییکه در حوزه الکتروکلرینیشن حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار جلوگیری کردیم و ظرفیت آن تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار الکتروکلرینیشن است.

شفیعی گفت: آخرین محصول سامانه آب توازن کشتی است که برای تصفیه آب توازن کشتی‌ها استفاده می‌شود. به دلیل فشار نهاد‌های بین‌المللی این محصول باید در تمامی کشتی‌ها نصب شود و از انتقال بار میکروبی در بین مناطق دریایی جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: آب توازن، آب شیرین یا شوری است که در تانک‌های توازن و انبار کالای کشتی‌ها نگه داشته می‌شود این آب برای حفظ ثبات کشتی و قابلیت مانور آن در طول سفر هنگامی که کالا حمل نمی‌کند، یا کالا‌هایی که به اندازه کافی سنگین باشد، حمل نمی‌کند یا وقتی که ثبات بیشتر به واسطه دریای متلاطم نیاز است استفاده می‌شود همچنین آب توازن ممکن است به منظور اضافه کردن وزن، جهت فرو رفتن بیشتر در آب برای عبور از زیر پل‌ها و دیگر سازه‌ها به کار گرفته شود معمولا آب توازن هنگامی که کشتی در حال تحویل کالا به بندر و جدا شدن با کالای کمتر یا بدون کالا از اسکله است به درون تانک‌ها پمپ می‌شود.

وی تصریح کرد: این آب توازن همراه کشتی جابجا شده و سپس در بندر بعدی که کشتی اقدام به بارگیری بیشتر می‌کند تخلیه می‌شود اگر یک کشتی از تعدادی بندر کالا دریافت کرده یا به آن‌ها تحویل دهد، مقداری از آب توازن را از هر بندری برداشته یا مقداری از آن را در هر بندر تخلیه می‌کند در این موارد آب توازن کشتی مخلوطی از آب‌های بنادر مختلف است.

محصول APClor-Sw

مدیرعامل این شرکت تأکید کرد: IMO سازمان کشتیرانی بین المللی همه کشتی‌ها را موظف کرد آب داخل منبع را تصفیه کنند تا آب آلوده وارد محیط زیست نشود در این زمینه با ستاد اجرایی فرمان امام کار مشترکی را در حوزه گندزدایی آب توازن کشتی‌ها انجام دادیم. در همین این راستا بالغ بر ۱۵۰ کشتی داریم که به این سامانه نیاز دارد اگر این ۱۵۰ کشتی که هر کدام یک میلیون دلار نیاز داشته باشند از خروج ۱۵۰ میلیون دلار جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه ما ایرانیان بتوانیم تکنولوژی را به صورت بومی از نظر کیفی توسعه دهیم تا با محصول خارجی‌ها برابری کند کار خوبی است، اما ما تکنولوژی را توسعه دادیم که شرکت صد ساله دنیا تولید کرده و از نظر کیفی برابر و از لحاظ قیمت پایین است. علاوه براین دستمان نسبت به استفاده از برخی پتنت‌ها بازتر و در برخی از پارامتر‌ها بهتر است. کیفیت محصولات تولیدی ما مطابق با تکنولوژی های روز است و با محصولات اروپایی مقایسه می شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: در الکتروکلرینیشن، به جای تزریق گاز کلر به ذخایر آبی، با استفاده از روش الکترولیز یا همان تجزیه نمک‌های آب شور، به صورت طبیعی محلول آب‌ژاول یا همان هیپوکلریت‌سدیم در آب ایجاد می‌شود و عمل گندزدایی را انجام می‌دهد. روش تزریق گاز کلر مانند بمبی شیمیایی می‌تواند خطرناک باشد، با این وجود هنوز در بخش‌های مختلفی از کشور در حال استفاده است.

وی افزود: برای بومی‌سازی این روش با سطح فناوری پیشرفته، راکتور مورد نیاز و کاتالیست‌هایی که برای انجام واکنش‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند توسط مهندسان مجموعه آتیه‌پردازان شریف به صورت کامل طراحی و تولید شده است. این کاتالیست‌ها با پوشش نانوذرات فلزات گران‌بها بهره‌وری فرآیند را افزایش می‌دهند. علاوه براین تکنولوژی الکتروکلرینیشن و شیرین سازی آب با قیمت مناسب که به این تکنولوژی سامانه کشتی‌ها نیز آب کلر گفته می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های کشور‌ها در حوزه زیست محیطی پساب است که الان پتروشیمی ها، پالایشگاه‌ها و حتی صنایع معدنی و فولاد ایجاد می‌کند. به همین منظور تکنولوژی الکترواکسیداسیون را ایجاد کردیم که با تولید رادیکال آزاد HO برای تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود. این تکنولوژی باعث که می‌شود که آب‌هایی که COD بالایی دارند و آلودگیشان بیشتر است را تصفیه کند.

وی تأکید کرد: ما در دو زمینه همکاری بین الملی را انجام می‌دهیم یکی اینکه محصولات تولیدی در داخل را به خارج صادر می‌کنیم در همین راستا یک تکنولوژی را به چین و کویت و … صادر کردیم الان هم تمرکز داریم که صادرات تکنولوژی را افزایش دهیم. همچنین در برخی از تکنولوژی‌ها از تکنولوژی نانو نیز استفاده کردیم فناوری نانو علاوه افزایش بهره وری باعث پایین آوردن قیمت محصولات می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست