امارات متحده عربی، مقصد جدید صادرات سامانه گندزدایی آب شرکت دانش بنیان آتیه پردازان شریف

صادرات سامانه گندزدایی آب

سامانه الکترولیز آب دریا (ژنراتور تولیدکننده ماده گندزدای هیپوکلریت سدیم یا آب ژاول) که توسط محققان و جوانان نخبه شرکت آتیه پردازان شریف با برند تجاری APClor، طراحی و ساخته شده است جهت نصب و بهره­برداری به کشور امارات صادر شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آتیه ­پردازان شریف، در آخرین روزهای سال 1399، قرارداد فروش و نصب سامانه الکترولیز آب دریا با یک شرکت اماراتی جهت استفاده در تصفیه و گندزدایی آب مزارع دریایی پرورش میگو و ماهی در کشور امارات به امضاء رسید.

مطابق آمارها،  حدود ٪۴۷ از ماهیان و سایر موجودات آبی که در سطح جهان به مصرف انسان می‌رسد، از طریق صنایع پرورش ماهی و میگو فراهم می‌شود. تمامی فعالیت‌های آبزیان پرورشی نظیر تنفس، غذا خوردن، رشد، تولیدمثل و … در آب صورت می‌گیرد. بنابراین کیفیت آب مهم‌ترین عاملی است که بر سلامت و عملکرد ماهیان در صنایع شیلاتی و پرورش ماهی اثرگذار است. آگاهی و استفاده از سیستم‌های تصفیه آب برای کنترل خواص فیزیکی و شیمیایی آن در صنایع شیلاتی و پرورش ماهی می‌تواند موجب افزایش تولید، بهبود کیفیت ماهیان و حفظ محیط‌زیست شود.

در سامانه طراحی شده توسط شرکت آتیه پردازان شریف، آب دریا به عنوان ورودی، دریافت‌شده و طی فرآیند الکترولیز، ماده هیپوکلریت سدیم (آب ژاول) با غلظت کلر آزاد مناسب برای گندزدایی آب، تولید و تزریق می‌شود تا بتوان شرایط حساس آب را برای پرورش میگو و ماهی فراهم نمود. این روش نوین، اخیرا در کشورهای پیشرو در صنعت پرورش آبزیان همچون کشورهای شیلی و استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است.

طراحی و ساخت تمامی قطعات و تجهیزات به کار رفته در این سامانه کاملا ایرانی بوده و با کوشش جمعی از مهندسین و محققان جوان شرکت آتیه پردازان شریف به مرحله تولید، بهره برداری و صادرات رسیده است. در طراحی و ساخت این سامانه از فناوری‌های نوین و دانش روز دنیا استفاده شده است که از جمله آن می‌توان به آند با پوشش نانوساختار مخلوط اکسیدهای فلزی (آند MMO) اشاره نمود.

شایان ذکر است که سامانه‌های الکترولیز آب، در صنایع مختلفی کاربرد دارند که می‌توان به گندزدایی آب مورد نیاز شرب شهری و روستایی، گندزدایی آب خنک‌کاری و فرآیندی در صنایع نفت و گاز، گندزدایی آب توازن کشتی اشاره نمود. به طور کلی، این فناوری جایگزین مناسبی برای روش سنتی استفاده از گاز کلر می باشد که گازی سمی، قابل اشتعال و قابل انفجار است. تاکنون پروژه‌های بزرگی در این خصوص در کشورمان توسط شرکت آتیه پردازان شریف انجام شده است که می‌توان به پروژه انتقال آب خلیج فارس – بخش گندزدایی اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست