مصاحبه دکتر مصطفایی معاون فنی و جانشین مدیر عامل شرکت دانش بنیان آتیه پردازان شریف

مصاحبه دکتر مصطفایی، معاون فنی و جانشین مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آتیه پردازان شریف که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فعال است در حاشیه بازدید از پایگاه خبری نبض نفتو در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: زادگاه این مجموعه دانشگاه صنعتی شریف بوده است و زاویه دید ما به کار از منظر فناوری می‌باشد. یکی از اهداف ما ساخت کالاهای فناورانه است. باید شرایط مناسب را برای تولید تجهیزات فناورانه و کالاهای تحریمی و سرمایه‌گذاری برای آنها را در کشور فراهم کنیم. متاسفانه زیرساخت‌های ما برای این نوع محصولات فناورانه مناسب نیستند. دولت باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند و آنها را شایسته انجام ماموریت‌های ویژه بداند.

مصاحبه دکتر مصطفایی

وی در خصوص لزوم بازنگری در قوانین تولید تصریح کرد: آیین‌نامه‌های ما در این بخش باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای داخلی سازی تولید، ایمن‌سازی کافی انجام نگرفته است و این موضوع یکی از معضلات شرکت‌هایی است که تمایل به تولید داخلی دارند. در حوزه فنی کار نیز باید از منظر حقوقی، قراردادها بازبینی شوند و نباید سبک قرارداد با شرکت­های معظم، در قرارداد با شرکت­های دانش بنیان تسری یابد.

دکتر محمدعلی مصطفایی در مورد جایگاه برند‌سازی در کشور اظهار داشت: برند‌سازی در ایران هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است ما برندهای بزرگ تولیدی بسیار کمی داریم.

معاون فنی و جانشین مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آتیه پردازان شریف ضمن اشاره به اهمیت اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان تولیدی تاکید کرد: اطمینان به شرکت‌ها تا پایان کار حائز اهمیت است. در خصوص سبک قراردادها نیز باید تجدید نظر صورت بگیرد.

وی در خصوص تاثیرات مثبت حمایت از تولید داخلی اذعان کرد: در صورت حمایت از تولید داخلی سفارش اجناس خارجی کمتر می‌شود و این موضوع نیازمند مدیریت صحیح و هدفمند می‌باشد. موفقیت ما مشروط به دیدگاه مثبت نسبت به تولید داخلی به خصوص تولیدات فناورانه است. تولید‌کنندگان خواهان پاداش نیستند بلکه حمایت از این بخش درخواست همیشگی آنهاست تا در عرصه تولید ماندگار شوند.

دکتر مصطفایی افزود: بهتر است رویکرد خودکفایی در محصولات فناورانه، بیش از آنکه به صورت قطعات یا تجهیزات خرد انجام شود، به صورت واحدها و مجموعه تجهیزات کامل مدنظر قرار گیرند. این نوع نگاه، باعث به کارگیری شرکت­های داخلی کوچک دیگر و در نتیجه ورود ارز به کشور و در طرف مقابل مانع از خروج آن می‌شوند.

معاون فنی و جانشین مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آتیه پردازان شریف یکی از وظایف وزارت نفت را پشتیبانی عنوان کرد و اظهار داشت: در این خصوص وزارت نفت بیش از آنکه نقش تولیدی بر عهده داشته باشد، باید نقش حاکمیتی ایفا کند. میزان رضایت من از عملکرد این وزارتخانه به بدنه دولت و عملکرد آن بر‌می‌گردد که بعد از تشدید شرایط تحریمی کشور، در خصوص داخلی سازی، امتیاز من به ایشان عدد ۸۰ است.

وی ضمن گلایه از مشکل تامین مواد اولیه و قوانین سخت گمرک تصریح کرد: ما برای تهیه مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجه هستیم. قوانین گمرک نیز بسیار سخت‌گیرانه است. در این خصوص دولت باید برای شرکت‌های دانش بنیان شرایط ویژه‌ای فراهم کند تا این شرکت­ها بیش از آنکه درگیر مسائل حقوقی و قوانین بالادستی باشند، توجه بیشتر خود را به موضوعات فناورانه محصولات خود معطوف کنند.

دکتر مصطفایی در خصوص مشکلات تهیه ضمانت‌نامه‌های بانکی برای شرکت ­های دانش بنیان و صاحب فناوری تاکید کرد: در این خصوص لازم است که بجای ارزش گذاری روی زیرساخت­های فیزیکی شرکت، بهتر است فناوری شرکت و دانش فنی آن ارزش­گذاری شده و همان به عنوان یکی از امتیازهای وثیقه­ برای ضمانت­نامه ­های بانکی شود. حمایت از تولید داخلی باید مستمر و محدود به شرایط تحریم نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست