مصرف آب باید ۳۰ میلیارد مترمکعب کاهش یابد

کاهش الزامی مصرف آب

به نقل از وزارت نیرو؛ هدایت فهمی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی فناوری آب، بهره‌وری و بازچرخانی در دانشگاه فردوسی اظهار داشت: دغدغه اصلی امروز کشور موضوع آب بوده و کاهش میزان مصرف آب یک ضرورت است و نه یک انتخاب، میزان مصرف آب کشور باید از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب به ۷۰ میلیارد مترمکعب کاهش یابد.

۸ عامل اصلی بحران آب در کشور وجود دارد و در حال حاضر ۲۵ درصد آب و منابع آبی کشور بدون منبع درآمدی بوده و این درحالی است که باید این عدد زیر ۱۵ درصد باشد. معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو با بیان اینکه میزان بهره‌وری در مسئله آب پائین بوده که باید ارتقاء داده شود، خاطرنشان کرد: میزان هدررفت ضایعات آب در سطح کشور بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده و این بدان ‌معنا است که بالغ بر ۲۴ میلیارد مترمکعب آب آن هم در شرایطی که با بحران و تنش آبی مواجه هستیم دور ریخته می‌شود.

فهمی با اشاره به اینکه باید برنامه‌ریزی جامع و سازگاری جهت تغییر اقلیم صورت پذیرد، تصریح کرد: ۱۰ درصد بارش مستمد در طول سال منجر به تامین ۲۰ تا ۲۵ درصد آب و منابع آبی مورد نیاز کشور می‌شود و میزان آب تجدیدپذیر در سطح کشور ۱۱۴ میلیارد مترمکعب بوده و از مجموع آب مصرفی در کشور ۹۰ درصد آن در روستاها مصرف می‌شود و ۹۴ درصد از اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم کشور هم مرتبط با بخش کشاورزی بوده است.

وی تاکید کرد: کشور دچار بحران سرزمینی شده و متاسفانه به فاجعه ملی داریم نزدیک می‌شویم و بحران آب جدی است، موضوعی که برای خیلی‌ها باورپذیر نشده و قطعاً انکار آن نه ‌تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند، بلکه شرایط نامناسب فعلی را بحرانی‌تر می‌کند. معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو با اشاره به اینکه خاک کشور در حوزه فرسایش جایگاه نخست جهانی را دارد، بیان کرد: کشور در نظام مدیریتی و بهره‌وری ضعف داشته و ما ضمن ‌نابودکردن نظام‌های گذشته، نتوانسته‌ایم جایگزینی مناسب برای آن داشته باشیم.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست