پالایشگاه پارس جنوبی

تجهیز واحد الکترولایزر آب دریا پالایشگاه پارس جنوبی

موضوع پروژه و مشخصات فنی

موضوع پروژه عبارتست از طراحی، ساخت و نصب یک استریم الکترولایزرهای آب دریا شامل 3 سلول الکترولایزر با ظرفیت کل 50 کیلوگرم کلر در ساعت. این تجیهز جایگزین شرکت ایتالیایی دنورا در پالایشگاه اول پارس جنوبی شده است.

از آنجایی که عمده­ فاز تحقیقاتی این پروژه، قبل­ تر انجام گرفته است، تحقیقات این پروژه به طور خاص روی مدل مورد استفاده در مجتمع گاز پارس جنوبی متمرکز شده است. به این صورت که با توجه به اسناد و شرایط کاری واحد، تحقیقات لازم مشخصات آندها و کاتدها و نیز شرایط هیدرودینامیکی سلول از دو جنبه متالورژیکی و مکانیک سیالات بررسی شده و سپس با توجه به پیشینیه تحقیقات و دانش فنی ایجاد شده در شرکت مجری، بهترین راه برای ساخت سلول­ های الکترولایزر انجام خواهد شد.

پارس جنوبی

واحد تاسیسات مشترک پالایشگاه اول پارس جنوبی

یکی از واحدها اصلی در مجتمع گاز پارس جنوبی، واحد تاسیسات مشترکاست در این واحد از الکتروکلرینیشن آب دریا ، آب خنک کاری واحدهای صنعتی گندزدایی شده و آماده ارسال به سایر بخش ها می­ شود. وظیفه­ این واحد، تولید سدیم هیپوکلرایت (آب ژاول) با روش الکترولیز جهت گندزدایی آب در گردش است. قلب این واحدهای الکتروکلرینیشن، تجهیز پیشرفت ه­ای به نام سلول ­های الکترولایزر است که دارای آند و کاتدهایی از جنس تیتانیوم و آندهایی با پوشش خاص و با تکنولوژی بالا می باشد. به دلیل استهلاک آند و کاتد موجود در این تجهیز به طور میانگین هر 5 سال یکبار، نیاز به تعویض و تجهیز به سلول جدید دارد. دانش تولید الکترولایزرهای آب دریا با کیفیت بالا، تنها در اختیار کشورهای معدودی در دنیا است.

بر همین اساس و با توجه به نیاز مبرم کشور و خروج میلیونی ارز از کشور، این مجموعه تصمیم گرفت با بومی سازی سلول های الکترولایزر اب دریا در این پالایشگاه خدمتی ارزنده در جهت بی نیازی کشور به واردات این تجهیزات فوق پیشرفته نماید. لذا تولید آند با این پوشش ­های خاص و ساخت کامل الکترولایزرهای آب دریا در کنار جزئیات تکنیکی بسیار بالایی که در طراحی باید لحاظ شود در اولویت کاری مجموعه قرار گرفت.

با همکاری مدیریت و پژوهش شرکت ملی گاز ایران و با تلاش شبانه روزی جمعی از فارغ التحصیلان  و اساتید دانشگاه­های برتر کشور و مشاوره صنعتگران با تجربه، طراحی و بومی سازی سلول­های الکترولایزر آب دریا با کیفیت بالا صورت گرفت و در پالایشگاه اول نصب گردید. با انجام این پروژه، ایران جز معدود کشورهای دارنده­ی این تکنولوژی در دنیا محسوب می­ شود و می ­تواند به عنوان رقیب قدرتمند در جوامع بین­ المللی عرض اندام نماید.

دستاوردهای بومی سازی الکترولایزر آب دریا

در دسترس بودن تکنولوژی در داخل، عدم خروج ارز از کشور، کاهش چشمگیر زمان از لحظه ی نیاز تا رفع آن، تقویت چرخه تولید ثروت از علم و عدم وابستگی به خارج از کشور از جمله مهم­ترین دستاوردهای بومی سازی این فناوری به شمار می ­رود. این تجهیز تا کنون نیازمند واردات و خرید خارج بوده است و شرایط نوسانی تحریمی کشور، سبب تحمیل هزینه­ های زمانی و مالی زیادی برای تهیه آن گردیده است. با طراحی و ساخت آن در داخل کشور سالانه از خروج بیش از 20 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می­ شود.

همچنین با توجه به بومی شدن کامل تجهیز و ساخت کامل در داخل کشور، خدمات گارانتی و پس از فروش محصول با سرعت و به طور کامل می ­تواند در داخل تأمین شود. همچنین بواسطه­ زیرساختی که ایجاد شده است، این محصول می ­تواند در کمتر از یک سوم زمان سفارش خارجی در صورت سفارش مجدد تحویل کارفرما گردد.

پالایشگاه پارس جنوبی

نیروی انسانی متخصص

در این پروژه بیش از 80 نفر از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری و اساتید دانشگاه های صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت ، شهید بهشتی و تهران در رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و سایر  رشته­ های مرتبط همکاری داشتند. نقش مشاورهای صنعتی و افراد باتجربه بیش از 20 سال فعالیت در صنعت نفت و گاز نیز در این پروژه بسیار پر رنگ بود.

در ادامه آنچه باعث تسهیل فرایند بومی سازی و نهادینه نمودن این تکنولوژی گردید، حمایت همه جانبه شرکت ملی گاز ایران بوده است . بازدید های مکرر کارشناسان فنی پارس جنوبی، نمایندگان پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز، فن بازار شرکت ملی گاز ، اداره طبقه بندی کالا از کارگاه تولیدی و نظارت مستقیم بر روند بومی سازی این تجهیز باعث تسریع در روند اجرایی شدن این پروژه گردید.

پروژه های APCLOR

فهرست