سامانه نانویی الکترولیز آب دریا با یک چهارم قیمت نمونه خارجی

سامانه نانویی الکترولیز آب

به گزارش پایگاه خبری فناوری نانو ایران، هلدینگ آتیه پردازان شریف سامانه نانویی الکترولیز آب دریا با یک چهارم قیمت نمونه خارجی، تولید و به بازار عرضه کرده است. سال گذشته قرارداد فروش و نصب این دستگاه با یک شرکت اماراتی جهت استفاده در تصفیه و گندزدایی آب مزارع دریایی پرورش میگو و ماهی در کشور امارات به امضا رسید.

مهدی شفیعی مدیرعامل هلدینگ آتیه پردازان شریف می‌گوید: «۴۰۰ میلیون دلار گردش مالی این فناوری فقط در صنعت کشتیرانی است. از دیگر کاربردهای این فناوری می‌توان به استفاده از آن در پتروشیمی‌ها اشاره کرد.»

وی می‌افزاید: «فناوری باید مادر باشد یعنی خود فناوری شروع به زایش فناوری‌های دیگر کند. زمانی که ما یک فناوری را در داخل کشور درست انتخاب کرده‌ باشیم و به این فناوری دست پیدا کنیم، به راحتی می‌توانیم حول این فناوری شرکت‌های مختلفی را خلق کنیم، به خدمات مختلفی دسترسی پیدا کنیم و خودکفایی را به صورت ریشه‌ای انجام دهیم.»

در سامانه طراحی شده توسط هلدینگ آتیه پردازان شریف، آب دریا به عنوان ورودی دریافت‌شده و طی فرآیند الکترولیز، ماده هیپوکلریت سدیم (آب ژاول) با غلظت کلر آزاد مناسب برای گندزدایی آب، تولید و تزریق می‌شود تا بتوان شرایط حساس آب را برای پرورش میگو و ماهی فراهم نمود. این روش نوین، اخیرا در کشورهای پیشرو در صنعت پرورش آبزیان همچون کشورهای شیلی و استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است. طراحی و ساخت تمامی قطعات و تجهیزات به‌کار رفته در این سامانه کاملا ایرانی بوده و با کوشش جمعی از مهندسان و محققان جوان هلدینگ آتیه پردازان شریف به مرحله تولید، بهره‌برداری و صادرات رسیده است. در طراحی و ساخت این سامانه از فناوری‌های نوین و دانش روز دنیا استفاده شده است که از جمله آن می‌توان به آند با پوشش نانوساختار مخلوط اکسیدهای فلزی (آند MMO) اشاره نمود.

عملکرد این الکترولایزر به گونه‌ای است که شروع به جایگزینی با نمونه‌های خارجی شده است. به گفته مسئولان این شرکت، این دستگاه‌ها یک چهارم نمونه خارجی قیمت دارند.

این سامانه‌ها‌، در صنایع مختلفی کاربرد دارند که می‌توان به گندزدایی آب مورد نیاز شرب شهری و روستایی، صنایع غذایی، آبزیان، صنایع دریایی و آب‌های رهاشونده در طبیعت، استخرها، دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی و صنایع شهری، تجاری و کشاورزی اشاره نمود. تا اکنون پروژه‌های ملی و بزرگی توسط هلدینگ آتیه‌پردازان شریف انجام شده است که می‌توان به پروژه انتقال آب خلیج فارس، پروژه پتروشیمی مروارید و مبین، گندزدایی آب توازن کشتی‌ها و خنک‌‌کاری در صنایع نفت و گاز کشور اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست