نمونه‌هایی از برترین محصولات فناورانه ایرانی که امسال مشتریانی خارج از مرزهای ایران پیدا کردند

طلوع دانش‌ بنیان‌ها در اوج تحریم

طلوع دانش‌بنیان‌ها در اوج تحریم

«شگفت‌زدگی جراح اندونزیایی در برابر ربات جراح ایرانی»، «صادرات سامانه گندزدایی آب دانش‌بنیان ایرانی به امارات»، «موفقیت یک شرکت فناور در صادرات ماسک‌های ایرانی به ۳ کشور دنیا»، «صادرات قطعی محصولات دانش‌بنیان به ۴ کشور و ایجاد خطوط مونتاژ و تولید در ۵ کشور» نمونه‌هایی از ده‌ها خبری است که از موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در آخرین سال قرن چهاردهم که از سوی رهبر معظم انقلاب، سال «تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها» نامگذاری شده بود، به گوشمان رسید. موفقیت‌هایی که نه‌تنها نشان‌دهنده توانمندی کشور در عرصه تولید فناوری‌های پیشرفته بود، بلکه نوید از رسیدن به مرحله باروری محصولات پیشرفته و حضور پررنگ‌شان در بازارهای جهانی می‌داد. یادمان نرود این موفقیت‌ها در سالی به دست آمده که از یک سو کرونا و موج‌های پیاپی‌اش بسیاری از تولیدکنندگان را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کرد و از سوی دیگر در پی تحریم‌هایی که علیه کشور وضع شد، همچنان تبادلات بین‌المللی و به ویژه تبادلات مالی، دشواری‌ها و مشکلات متعددی را به همراه داشته است. واقعیت این است که تا همین چند سال پیش وقتی اسم دانش‌بنیان‌ها به گوشمان می‌خورد، تصوری از یک مجموعه‌ با بدنه‌ای نحیف اما سرشار از اشتیاق و تلاش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در عرصه توسعه فناوری در کشور در ذهنمان نقش می‌بست، اما حالا به جایی رسیده‌ایم که اقتصاد دانش‌بنیان سهم قابل تأملی در جلوگیری از خروج ارز داشته و حتی میلیون‌ها دلار ارزآوری برای کشور دارد. اکنون این درخت به بار نشسته که هنوز در ابتدای سال‌های جوانی است، به مراقبت و تقویت پیوسته‌ نیاز دارد تا بتوانیم همگام با پیشرفت فناوری در دنیا، جایگاهی را که به دست آورده‌ایم حفظ کرده و حتی روزبه‌روز ارتقا دهیم. در ادامه با فناوران چهار شرکت‌دانش‌بنیان که در سال ۱۴۰۰ موفق شدند محصولات فناورانه خود را راهی بازارهای بین‌المللی کنند گفت‌وگو کرده‌ایم تا راز موفقیت آنها در تجاری‌سازی محصولاتشان در فراتر از مرزها را واکاوی کنیم.

 صادرات دستگاه گندزدایی آب به امارات برای پرورش ماهی

فارغ از مصرف شهری یا صنعتی، گندزدایی برای جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر و همچنین پیشگیری از انسداد لوله‌های انتقال آب بر اثر رشد جلبک‌ها از مراحل جدانشدنی آماده‌سازی آب به‌شمار می‌رود. با وجود این که استفاده از گاز کلر از رایج‌ترین شیوه‌های گندزدایی است با توجه به مضرات و خطرات احتمالی استفاده از این گاز،  کاربرد این روش در سال‌های اخیر بسیار محدود شده است.
هلدینگ آتیه‌پردازان شریف با استفاده از دانش و تخصص فناوران داخلی سال‌هاست که در زمینه بومی‌سازی سامانه‌های گندزدایی الکتروکلریناتور آب شور در کشور مشغول فعالیت است و درحال‌حاضر به‌عنوان تنها شرکت ایرانی در جمع ده تولیدکننده مطرح الکتروکلریناتور آب دریا قرار گرفته است.

به گفته دکتر مهدی شفیعی، مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان، محصول این شرکت علاوه بر این که نسبت به نمونه‌های مشابه جهانی عمر بالاتری برای انجام واکنش‌های الکترولیزی را دارد، توان واکنش‌پذیری بالاتری در آن لحاظ شده است. این مزیت در کنار قیمت رقابتی این محصول موجب شد مجموعه آتیه‌پردازان ظهور شریف در ابتدای سال۱۴۰۰ موفق به عقد قراردادی با یک شرکت پرورش آبزیان در امارات متحده‌عربی شود و براساس آن این محصول دانش‌بنیان برای گندزدایی آب دریا متناسب با نیاز آبزیان پرورشی این مزرعه بزرگ پرورش آبزیان استفاده شود. این مجموعه درحال‌حاضر علاوه بر صادراتی که به امارات داشته در مراحل نهایی مذاکره با چین نیز قرار دارد. همچنین درحال مذاکره با شرکت‌های برخی دیگر از کشورهای منطقه ازجمله قطر، عمان و کویت نیز هستند. به گفته مدیرعامل این مجموعه در صورتی که شرایط لازم برای حضور در بازارهای خارجی برای محصولات این مجموعه هموار باشد در افق بلندمدت چهارتاپنج سال امکان ارزآوری قابل‌توجهی تا سقف سالانه۴۰تا۵۰میلیون دلار برای کشور وجود دارد.

روزنامه جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست