مصاحبه دکتر شفیعی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آتیه‌پردازان شریف با روزنامه جام جم

مصاحبه دکتر شفیعی با روزنامه جام جم

روزنامه جام‌جم از موفقیت محققان شرکت دانش‌ بنیان «آتیه‌ پردازان شریف» در صادرات فناوری الکترولیز آب دریا برای پرورش آبزیان به امارات گزارش می‌دهد.

گندزدایی از منابع آبی به منظور مصارف مختلف از سال‌ها پیش همواره مورد توجه بوده و به تدریج با افزایش دانش و آگاهی بشر از خطرات و آسیب‌های گوناگون آلودگی‌های آبی، فناوری‌های جدیدی متناسب با نیازهای شناسایی شده، توسعه پیدا کرده‌اند.

استفاده از گاز کلر به عنوان ماده گندزدا و از بین‌برنده میکروارگانیسم‌ها یکی از شناخته شده‌‌ترین روش‌های گندزدایی در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. اما استفاده از گاز کلر و تزریق کلر به آب همواره با خطراتی مانند انفجار، مسمومیت در اثر استفاده از میزان غیرمجاز و … همراه است.

همین موضوع موجب شد تا محققان به دنبال توسعه روش نوینی برای گندزدایی ایمن و بدون خطر برای انسان و سایر موجودات زنده منابع آبی باشند.

روش الکتروکلرینیشن ، فناوری جدیدی در حوزه گندزدایی از آب است که طی آن از آب شور ماده گندزدای هیپوکلریت سدیم یا همان آب ژاول تولید می‌شود.

روشی که امروز با توان علمی پژوهشگران ایرانی به صورت انحصاری در غرب خاورمیانه بومی‌سازی شده و نه تنها در داخل کشور در حال بهره‌برداری است بلکه به یکی از بزرگ‌ترین مزارع پرورش ماهی و میگو در امارات متحده عربی صادر شده است.

دکتر مهدی شفیعی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آتیه‌پردازان شریف در گفت‌و‌گو با جام‌جم از چالش‌های توسعه این فناوری در کشور و صادرات آن به بازارهای خارجی می‌گوید.

شرکت دانش‌بنیان آتیه‌ پردازان شریف با استفاده از دانش و تخصص فناوران داخلی سال‌هاست در زمینه بومی‌سازی سامانه‌های گندزدایی الکتروکلریناتور آب شور در کشور مشغول فعالیت است و در حال حاضر به عنوان تنها شرکت ایرانی در جمع ده تولیدکننده مطرح الکتروکلریناتور آب دریا قرار گرفته است.

دکتر مهدی شفیعی، مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان در خصوص این روش فناورانه به جام‌جم می‌گوید: «در الکتروکلرینیشن، به جای تزریق گاز کلر به ذخایر آبی، با استفاده از روش الکترولیز یا همان تجزیه نمک‌های آب شور، به صورت طبیعی محلول آب‌ژاول یا همان هیپوکلریت‌سدیم در آب ایجاد می‌شود و عمل گندزدایی را انجام می‌دهد. روش تزریق گاز کلر مانند بمبی شیمیایی می‌تواند خطرناک باشد، با این وجود هنوز در بخش‌های مختلفی از کشور در حال استفاده است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «برای بومی‌سازی این روش با سطح فناوری پیشرفته، رآکتور مورد نیاز و کاتالیست‌هایی که برای انجام واکنش‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند توسط مهندسان مجموعه آتیه‌پردازان شریف به صورت کامل طراحی و تولید شده است. این کاتالیست‌ها با پوشش نانوذرات فلزات گران‌بها بهره‌وری فرآیند را افزایش می‌دهند.»

لینک دانلود روزنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست